wtorek, 18 lutego 2014

Szczęki opadają, czyli dlaczego czasem warto stać w kolejce - Katalonia 2012 - część 1

26 sierpnia 2012, niedziela

Barcelona

Właśnie opadły nam szczęki... ze zdziwienia, z zachwytu. Znowu. Ale od początku. Wczoraj przyjechaliśmy do Hiszpanii - nasz pierwszy raz w Katalonii. Wylądowaliśmy w parnej i dusznej Gironie po bezproblemowym locie z Krakowa. Tu przywitał nas zachód słońca nad górami - trudno o milsze przyjęcie. Odebraliśmy bagaże i samochód (Bogdan oczarował panią w okienku i szczęściem dostaliśmy nowiutkiego Peugeota 208), i wystrzeliliśmy jak z procy w kierunku Barcelony i Castelldefels, gdzie znajduje się nasz hotel.

Powyżej: La Sagrada Familia, Fot.: Monika Szostek

Szczerze mówiąc, trochę pobłądziliśmy - było ciemno i odnotowaliśmy brak kierunkowskazów do naszej docelowej miejscowości. Gdyby nie to, że było późno i byliśmy zmęczeni naszą całodzienną podróżą, wcale by nas to nie zmartwiło. Bo zabłądziliśmy - czy raczej zboczyliśmy nieco z kursu - w Barcelonie.

Powyżej: Jazda z lotniska w kierunku Barcelony. Fot.: Monika Szostek

To tu po raz pierwszy "opadły nam szczęki". Wszystko w tym mieście jest niesamowite: infrastruktura, w tym tunele i pięciopasmówki biegnące przez centrum miasta, budynki - od tych zabytkowych po nowoczesne stwory jak z innej planety, no i ludzie - bardzo przyjaźni, kiedy się ich pyta o drogę...

Powyżej: W drodze do La Sagrada Familia. Fot: Monika Szostek
Nic dziwnego, że dzisiaj już jesteśmy tu z powrotem. Pierwszym punktem naszego zwiedzania jest La Sagrada Familia. Myślę, że powiedziano o tym budynku już wszystko: że jest piękny, że niedokończony, że niesamowity... Nas ujęło najbardziej to, że zwala z nóg.

Dosłownie.

Powyżej: Wieże kościoła od strony Fasady Męki Pańskiej. Fot.: Monika Szostek

Chyba nic w nim nie jest proste - żadna kolumna, żadna wieża nie wydaje się stać na tym samym poziomie. A gdy się ustawi przed głównym wejściem tej wyjątkowej świątyni i spojrzy w gorę, świat zaczyna przechylać się do tyłu, a patrzący razem z nim. Można wylądować na plecach...

Powyżej: Krótkie ujęcie video wież La Sagrada Familia. Niestety, żaden film nie odzwierciedli uczucia, którego doznaje się "na żywo" patrząc w górę. Fot.: Monika Szostek

Ale dopiero w środku ostatecznie "szczęka opada". Wnętrze La Sagrada Familia, stylizowane przez Gaudi'ego na palmowy gaj, przypomina siedziby elfów. Jest jasne i tajemnicze zarazem, proste i pełne skomplikowanych szczegółów. I zdecydowanie warte 45-minutowego czekania w kolejce!

Powyżej: Sklepienie i "palmowe" kolumny w La Sagrada Familia. Fot.: Monika Szostek
Powyżej: "Gwiezdne" sklepienie. Fot.: Monika Szostek
Powyżej: W połowie kolejki. Wyglądała ona na początku dość zniechęcająco... Ale dzięki niej mieliśmy okazję obejrzeć sobie dokładnie La Sagrada Familia z zewnątrz - a jest na co popatrzeć i to z każdej strony! Fot.: Monika Szostek

Dla zainteresowanych:

Podczas naszego pobytu w Katalonii w 2012 wypożyczyliśmy auto w firmie GOLDCAR - jest to spora organizacja, działająca chyba w większości hiszpańskich miast/lotnisk. Auto zabukowaliśmy wcześniej, ale w zasadzie można spokojnie wysiąść z samolotu i udać się do wybranego stoiska wypożyczalni (zwykle jest ich kilka w terminalu), gdzie można wybrać sobie najlepszą ofertę. Tak zrobiliśmy podczas naszych ostatnich wakacji - i to w sezonie.

Warto jednak pamiętać, że większość wypożyczalni samochodów wymaga karty kredytowej.

O mnie:

Nazywam się Monika Szostek. Moją pasją od zawsze było pisanie; 10 lat temu „złapałam robaka”, jak to mówią Anglicy, i pokochałam podróże, w które wyruszam, gdy tylko mogę. Z zawodu jestem tłumaczem języka angielskiego (to trzecia rzecz, którą lubię najbardziej na świecie). Gwarantuję usługi doskonałej jakości, w oparciu o kilkuletnie doświadczenie w tłumaczeniach (w tym technicznych dla przemysłu ciężkiego) oraz wieloletni pobyt w Wielkiej Brytanii, połączony ze studiami licencjackimi (dziennikarstwo) i magisterskimi (lingwistyka stosowana) w Southampton (to tam, skąd wypłynął Titanic; w mieście jest nawet muzeum…) Moja strona internetowa to www.adoz.manifo.com.
Zapraszam we wspólną podróż! :)